"ככל שהחינוך יעיל יותר כן מתמסרים בני האדם בתשוקה גדולה יותר לאזיקים המונעים מהם להיות מה שיכולים היו להיות ומסתירים מהם את אלימותם של מנגנוני העיצוב של מה שהינם" (אילן גור-זאב, 1999: 11)

The more effective education becomes, the more people seek comfort under the fetters that prevent them from what they could have become and hide from them the violence of the mechanisms that shape what they are (Ilan Gur-Ze’ev, 1999: 11).

14 ביולי 2011

שהשם יפנק אתכם מאת פרופ' עוז אלמוג




יוון קורסת? פורטוגל, ספרד ואיטליה מקרטעות? הכתובת על הקיר, אבל לא רק על הקיר הדיגיטלי של חשמני הכלכלה הגלובלית. זאת לא רק ה"עַצֶלֶת" הים תיכונית, אלא גם "מחלת היאפים" המערבית שהורסת כל טברנה טובה. דומה כי המוני היוונים שהבעירו את חוצות אתונה שלחו מסר חשוב, המשותף לעשרות מיליוני קורבנות הקפיטליזם הפוסט-לאומי:

בלי איומים, בלי טובות, בלי פטרונות ובלי התנשאות. לא רוצים להיות כמוכם. לא גרמנים, לא שוויצרים, לא אוסטרים, לא הולנדים, לא בריטים, לא שבדים ולא אמריקאים. אתם תחרותיים, חרוצים, חסכנים (יש אומרים קמצנים), דייקנים, נקיים, אמינים וצייתנים. אבל אתם לא הכי נחמדים, לא דוגרים, לא משפחתיים ולא נהנים מהחיים. האוכל שלכם לא טעים ואתם בודדים, לחוצים ומתאבדים.

גם לי התחשק לזעוק עם היוונים: אנשי הים התיכון, קומו התאחדו. אל תיכנעו לצבא העמלנים של ארצות הקור. נעמוד מולם עם בגדי ים וכפכפים ונגן על מסורתנו וערכינו בבקבוקי ראקי בוערים ושיפודים חדים של כבש.

די לוורקוהוליזם, די לצרכנות הבולמית, די למותגים, די להשכמות בוקר וכרטיסי נוכחות, די לסטרבקסטים חד-פעמיים, די לפיטורים, די לאופיום הריאליטי, די לעקומות היצע וביקוש ודי לנשים וגבינות רזות. די לשלטון הילדים, המשפטנים ומנהלי העסקים. לא צריך כדורי ויאגרה, משקאות אנרגיה ומדדי רייטינג, פריון ותפוקה. עדיף ספלי קפה שחור וקטנועים קטנים, בקלאוות ופרגולות רוחשות זבובים. שהם ישברו את הראש ואנחנו נשבור צלחות.

נאחל לאחינו הים-תיכוניים שלא יתנו לסושי להשתלט על המאזטים ולדיאט-יוגורט על הצזיקי ונברך אותם בברכה הים-תיכונית הגאונית, שהומצאה לאחרונה במקומותינו (בחיי ששמעתי אותה מפי ברנש ישראלי): "שהשם יפנק אתכם".

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מבריק! אלמוג כרגיל מציג בתמציתיות את מה שכולנו מרגישים.הדפסתי. תליתי.

אור הולאן אמר/ה...

או בנוסח שאני מכיר: "שהשם יפנק לך את הצורה!"

אנונימי אמר/ה...

קראתי חלק ממכתבך המדהים בתכנית הרדיו שלי, ברדיו דרום 101.5 כמובן שסיפרתי עליך והיפנתי לבלוג שלך, כדי לקרא את המכתב בשלמותו. יישר כוח על המילים שהשתמשת בהן באומנות. יעל גל און.